Malinko detailů z historie.
Po druhé světové válce, když byla ekonomika v rozpuku a průmysl expandoval se zrodil tento silný nástroj KAN-BAN (karta-signál). Kanban je pokročilý způsob vizuálního řízení zásob, který na základě spotřeby generuje výrobní příkaz či objednávku pomocí karty. Tento logistický nástroj byl vytvořen panem Taiichi Ohno, jedním z hlavních inovátorů Japonské společnosti Toyota Motor Corporation a spoluzakladatelem Toyota výrobního systému v roce 1947
A zrodil se 看板 = KAN-BAN!
Možná teď přemýšlíte, jestli tento samo-regulační signál kartou má nějaký smysl i po 70 letech? Myslím si, že na dnešním přeplněném globálním trhu se teprve nyní začíná projevovat síla kanbanu a tahových nástrojů.
Pravidla
1. 100% kvalitní díly
2. řízen pouze spotřebou
3. definovaný dodavatelský vztah včetně lokací
4. definovaný produkt, množství, typ obalu a identifikace
5. definovaná dodací lhůta a frekvence dodávek
6. správná kalkulace kanbanových hladin
7. pravidla, zodpovědnosti a způsob komunikace
8. podpora zkušeného konzultanta, nebo kvalitní proškolení
Podmínky
- kanban je schopen uřídit stovky položek a tisíce kanbanových karet
- pouze vysoko obrátkové položky
- správa manuálního kanbanu je náročná na disciplínu uživatelů
- i udržitelnost přesného počtu karet v oběhu vůči fyzickému stavu (mnohokrát si je odnesli v kapse domů)
- kanban vyžaduje investici na zřízení a i kvalifikovaný tým na jeho denní správu
- potřebná je alespoň minimální znalost tahového principu pro správné fungování
- e-kanbanové moduly mohou automatizovat zadávání transakcí do podnikových systémů